Välgörenhet eller girighet?

Jag tycker välgörenhet är otroligt bra, verkligen superbra.
MEN jag tycker i många fall att det handlar om girighet, inte av dem som vill ha pengar, utan dem som skänker.
Jag läste morgontidningen i morse, det var två unga tjejer som anordnat ett välgörenhetslopp inne i stan, fint gjort av dem tänker jag.
Men så fortsätter jag att läsa, alla som deltar i loppen får presenter.
Varför undrar jag?
Var inte tanken att skänka pengar? inte slösa pengar på dem som ska skänka?
Samma sak är det ju faktiskt i till exempel rosa bandet galan där dom lockar tittarna med dyra bilar!
Bilar som kostar uppåt 200 000 kronor, hade det inte varit bättre att skänka dem pengarna till sig själva i stället?
Jag tycker i alla fall inte att det är okej.
Skänk pengar, men kräv inte saker tillbaka, det är inte tanken från början.

Kommentarer


Postat av: Mia

Ännu roligare är, på tal om Rosa Bandet galan, är att när den sändes fick de problem med växlarna för tävlingen. Då hade de ring till oss på Eniro och varit ursinniga över detta, och min vän talat om för en kund att han kunde ju skänka pengar en annan dag. Kunden hade då svarat ungefär:



"Vaddå skänka pengar? Det är ju en tävling, man kan ju vinna en bil!"



Säger ganska mycket om människor...

2010-11-24 @ 16:01:58

Postat av: Anonym

fast bilarna har ju säkert blivit sponsrade av just något bilföretag för att dra mer tittare och tävlare för att på så sätt samla in pengar,



Säkert har de blivit samma som loppet, att företag sponsrat med saker för att tjejerna skulle kunna få in mer pengar.



Det gör dom ju för att folket gillar att få pengar eller att tävla och på så sätt får dom in mer pengar,

tror inte rosa bandet eller tjejerna själva köpt bilen eller sakerna,

hoppas du fattar vad jag menar

2010-11-24 @ 19:04:36


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: