Baka.

Ikväll när jag har varit på gymmet tänkte jag baka ett underbart bröd som jag blev bjuden på förra helgen, testa du också och njut!

50g jäst
5dl mellanmjölk
2msk honung
1msk salt
1dl krossade linfrön
5dl rågsikt
4dl dinkelmjöl
3dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37grader.
Håll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrön och mjöl.
Arbete degen smidig tills den släpper skålens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca. 40 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Klä en långpanna, ca 30x40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan och skär 5x4 rutor, låt jäsa ytterligare ca 30 min.
Grädda bröder i nedre delen av ugnen ca 15 minuter. Låt brödet svalna på galler.

*Tips: strö lite havssalt över degen i långpannan och kavla in det lite istället för att ha salt i degen. Tryck i grovt hackade svarta urkärnade oliver jämt fördelat i långpannan. Oregano är också gott att ha i.

Kommentarer


Postat av: lucke

Var med och tävla om en jumpsuit på min blogg om du känner för det :P

2010-10-11 @ 15:48:22
URL: http://modegrabben.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: