Svensk sjukvård & pubertala ungdomar.

Idag när jag hämtat barnen på dagis/skola skjutsade lilla familjen mig till komvux så jag fick hämta ut mina betyg.
Sedan lämnade dem av mig i stan och jag försökte leta upp psykiatriska mottagningen.
Efter många om och men hittade jag, jag hann i tid men jag fick vänta längre än jag skulle som vanligt.
Till slut kom den nya psykologen och hämtade mig i väntrummet.
Det kändes lite stelt, men jag berättade så bra jag kunde hur jag mår och hur allting känns.
Efter en timme hade jag försökt få med det mesta, gråtit lite och svarat på kniviga frågor, då berättar psykologen att han vanligtvis inte jobbar på den avdelningen och att jag troligtvis inte kommer att få träffa honom igen. Han berättar också att jag ska skriva ner vad det är jag vill ha hjälp med, sedan gav han mig ett litet visitkort med nummer till Öppenvårdsmottagningen och psykakuten.
Han förklarar för mig att jag får ringa när jag behöver prata med någon.
I den sekunden vill jag bara lägga mig på golvet och gråta som ett litet barn, jag trodde ju självklart att jag skulle få en regelbunden kontaktperson, så att jag kan komma och ventilera mina tankar minst en gång varannan vecka.
Jag är besviken.
Det som är bra är att min före detta psykolog ska ringa mig i morgon för att kolla hur det gick idag, och jag kommer böna och be henne att ta mig tillbaka.

Uppriven efter mötet med psykologen tog jag bussen till gymmet.
Idag var det nästan bara en massa pubertala ungdomar där.
Några satt och viskade och pekade på mig och tyckte tydligen att någonting var väldigt kul.
Jag höjde på ena ögonbrynet åt dem och lade på lite mer vikt i maskinerna.
Förr hade jag nog börjat gråta och sprungit därifrån, nu när man har blivit lite äldre och (förhoppningsvis) lite klokare kunde jag ta min ilska och använda den till någonting bra, nämligen pumpa mina muskler. Jag kommer klara det här, och att det finns människor som hånar andra människor sporrar bara mig ännu mer!

Nu har jag äntligen fått lite mat i magen, jag har knappt ätit någonting idag vilket är oerhört korkat.
Ikväll blir det nog att sitta i soffan och slötitta på tv:n.

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: