Julen 2011.

Det är den 26:e december och julen är slut. Jag sörjer varje år den 26:e. Nu får vi ju vänta ett helt år till nästa gång. Jag ska ta en snabbresumé av vad som hänt i helgen, jag har inte velat blogga utan lagt all min tid på familjen.

Dagen innan julafton var barnen mest i taket och klättrade, de bli sådana när någonting roligt ska hända. På kvällen ställde vi ut gröt och en karta åt tomten i vanlig ordning.
Alla somnade utom jag, jag satt uppe hela natten och väntade på julen, jag sov max tre timmar.
När resten av familjen vaknade åt vi gröt och barnen tjatade om paketen, lite som det ska vara. Efter gröten öppnade vi dem äntligen, egentligen var det synd att öppna alla....de låg ju så vackert där under granen, lite idylliskt.
Barnen slet i pappret, skrek av glädje och skrattade om vartannat. Det värmde i hela mig.
Klockan 11 var vi på plats i kyrkan som vi alltid är på julafton, mina barn satt knäpptysta som små ljus och jag började fundera på om det verkligen var mina barn jag hade fått med mig..

Klockan 13 var det dags för julmiddag hos min pappa, så har det varit sedan mamma och han skilde sig. Vi äter tills vi nästan spricker och sedan kollar vi på kalle anka.
När vi kom hem igen på kvällen var det dags att ställa sig och göra julmat inför firandet hemma hos oss på juldagen, det var inte så jätteroligt när jag redan var totalt proppmätt.
Det gick snabbt och smärtfritt och det doftade ljuvligt.
Klockan 23:30 var jag, min lillasyster och mamma på plats i kyrkan igen för midnattsmässa. Det var helt underbart. Kyrkan var full av folk och det bjöds på underbar musik och en imponerande predikan.
När jag kom hem kunde jag inte sova, jag var jättepigg. Jag satt uppe hela natten igen, däckade på soffan efter klockan 02:00 och gick upp 05:30 för att gå på julottan i kyrkan med min mamma. Jag älskar kyrkan på julen, det kanske ni har förstått vid det här laget. Jag fick vara ljusbärare på julottan, jag träffade också på en saknad vän som jag inte träffar så ofta längre.

När jag kom hem igen var jag skittrött. Jag hade sovit ungefär sex timmar på två dygn och var helt slut, att sova kom inte på tal eftersom gästerna skulle trilla in hos oss klockan 14:00. Städa av lite, fixa maten, dricka kaffe för att hålla sig vid liv.
Det blev en underbar julfest i alla fall, det var så skönt att få ha nästan alla mina syskon samlade hemma hos mig. Det blev mycket mat och ännu mer paket.

Men nu är julen slut. Jag har varit jättetrött hela dagen och inte orkat göra någonting. I morgon är vi åter tillbaka i verkligheten. Nu måste jag sitta och plugga i flera dagar så att jag kan fira nyår med gott samvete.

Jag hoppas ni har haft en fin jul!

Kommentarer


Postat av: Josefin Moberg

<3

2012-01-07 @ 22:34:35


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: