Social konstruktion, igen!

Är det inte märkligt mina vänner, det här med kläder.
Om en vuxen man klär sig i rosa kallingar eller kanske en rosa skjorta är det inte många som reagerar längre, men så fort en liten pojke klär sig i rosa får man starka reaktioner både här och där.
Hur kommer det sig?
Någon kommenterade mitt förra inlägg och skrev att det handlar om tradition, och visst gör det det. Men det är just det som är problematiken.
Människor blir så inbitna i traditioner att vi blir helt förvirrade om någon kommer och förstör normerna.
Men varför ska det vara så jäkla svårt? kan man inte bara släppa lite på reglerna? som någon vis människa en gång sa: regler är till för att brytas... ja, så längde det inte handlar om kriminalitet och så förstås.

Jag kommer fortsätta klä mina pojkar i rosa, mellanpojken ÄLSKAR färgen rosa, och jag kan lova er inbitna, traditionella människor om att han inte kommer att bli homosexuell bara för att han bär rosa (jorå, det finns människor som tror det).
Rosa, rött och lila och alla andra "TJEJFÄRGER" är ju just bara det, färger!!

Låt barnen få utforska och i den mån det är möjligt, välja själva. Jag är också väl medveten om att det inte finns något som heter fria val. Men vi måste försöka rannsaka oss själva , det är ju vi som formar barnen, vi har makten att tillsammans med barnen förändra framtiden.

Kommentarer


Postat av: Lisa

Så sant så sant... Men tänk om han nu blir homosexuell då kommer du få höra att det är för att du lät honom gå klädd i rosa när han var liten. Fram för fria val!!!

2011-07-02 @ 10:56:30
URL: http://www.pegapower.bloggplatsen.se

Postat av: Jessica

Jag har inga barn ännu men köper mycket kläder till min man, och såklart och då blir det ju kläder i alla olika färger när jag handlar åt honom. Mycket rosa eftersom jag älskar rosa. Senast skaffade jag honom ett par ljusrosa shorts och ett vitt linne.



Oavsett om man är man eller kvinna ska man klä sig i de färger man gillar och passar i. Män ser oftast väldigt bra ut i rosa och lila om det är rätt man och det passar honom. Min sambo passar inte i så bra i lila men han passar alldeles utmärkt i rosa toner.

2011-07-07 @ 12:07:53


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: