Social konstruktion!

Jag gillade Paolo Roberto fram till för fem minuter sedan när han sitter och pratar skit om genusvetenskap på kanal fyra i "efter tio".
Visst föds vi med snopp, snippa, både och eller kanske ingenting alls.
Men kom inte och säg att kön inte alls har med social konstruktion att göra!!
Det finns människor som på fullaste allvar tror att det inte finns någonting som heter social konstruktion.
När ett barn föds är det opåverkat, det är vi föräldrar tillsammans med samhället som skapar våra barn som sedan ska forma samhället.
Ta dig en funderare VARFÖR ni klär era döttrar i rosa (om ni gör det) och era pojkar i blått, varför ni låter era söner leka med bilar och era döttrar med dockor.
Sedan kan ni återkomma till mig och berätta vad ni kom fram till.



Kommentarer


Postat av: Rebecka

Jag klär mina barn i rosa för jag tycker den är den finaste färgen, försöker så gått de går att klä killen min i rosa med.



2011-05-20 @ 15:41:32

Postat av: Emily

emily gillar detta.

2011-05-21 @ 20:22:37
URL: http://agressia.blogg.se/

Postat av: j

det är upp till var och en hur man klär sina barn, men jag tror att det mesta handlar om tradition. Människor tänker inte så mycket på om flickans tröja råkar vara rosa och pojkens blå. Det bara blir så eftersom det alltid vart så.

2011-06-16 @ 19:02:28


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: