Lördag i nostalgins tecken.

Förra helgen gick långsamt, den här veckan däremot har gått i en ryslig fart och nu är det lördag igen.

Kommer någon av er ihåg tidingen "Lyckoslanten"? Jag kom och tänka på den idag när barnen skulle få handla för sina pengar de fick i födelsedagspresent. I tidningen fanns i alla fall en serie som kallades "Spara" och "slösa", två flickor som hade lite olika sätt att hantera sina pengar på. Som ni kanske förstår sparade "Spara" sina pengar medan "Slösa" handlade upp varenda liten krona. Jag tror att sensmoralen med serien helt enkelt var att lära små barn att vara varsam med sina pengar, vi fick den här tidningen när jag hade börjat i fjärde klass ungefär.
Anledningen att jag kom och tänka på serien/tidningen var när jag såg hur olika mina barn valde saker i leksaksaffären. Mellanpojken som är fyra gick in, pekade på två saker och var klar, han handlade upp varenda krona. Min stora pojke som är sju år vankade fram och tillbaka, tittade, klämde, kollade priset och hade en beslutsångest som hette duga. Det tog väldigt lång tid innan han fastnade för en sak som han verkligen ville ha och eftersom den inte kostade så mycket valde han att spara pengarna som blev över. Det förvånade mig nog lite eftersom han inte gjort någonting liknande tidigare.

Igår när jag handlade köpe jag den nya "Listerine Zero" eftersom den skulle ha en mildare smak. När jag hade borstat tänderna hällde jag upp 20ml och hällde in i munnen.
På två sekunder åkte jag tillbaka i tiden, den smakade nämligen JENKA, ni vet tuggummit!?
Vi sprang alltid och köpte sådana när jag var liten, de kostade 50 öre styck, bara det är ju någon att berätta för barnbarnen i framtiden, att vi faktiskt hade femtioöringar...
Hade jag och min lillasyster fått 20 kronor var kunde vi springa till affären och handla godis som man tog styckvis, det mesta kostade en krona vilket gjorde att man hade råd med ganska många godisar. Tuggummin för femtio öre styck var perfekt att dryga ut påsen ändå lite till med.
Jag ville nästan inte spotta ut det i handfatet, jag ville stå där och gurgla jenka hela kvällen. Jag ser nu ifram emot att få borsta tänderna ikväll igen.

Kommentarer


Postat av: emily

jag kommer ihåg den tidningen. Den var bra och rolig!

2011-11-05 @ 19:30:47
URL: http://agressia.blogg.se/

Postat av: Sara

Haha nästa gång jag ser jenka tuggummit ska jag köpa det åt dig ;) Kommer du ihåg suma som fanns ett tag? Också supergott tuggummi

2011-11-06 @ 15:23:06
URL: http://minbebis.com/blogg/nanny/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: