Samtalet.

telefon
Idag kom det där samtalet som jag inte ville skulle komma, jag har fått det förut nämligen.
Min stora pojke har problem i skolan, inte med att lära sig (där är han alltid en av de bästa), men att sitta still och koncentrera sig.

Detta resulterar i att han förstör både för sig själv och alla andra i klassen. Det var samma sak när han gick i förskoleklass, personalen där gav upp. Läraren som ringde verkar bara se möjligheter, vi ska bara lista ut hur vi ska ta oss an det här problemet.

Det gör ont i mitt hjärta när jag inte vet själv vad jag ska kunna göra, men det ska jag självklart ta reda på. Vi har suttit ner och pratat med honom nu och det är jobbigt att se honom på uppgiven. Jag önskar att jag kunde kika in i hans hjärna och se vad det är som inte stämmer, varför känner han sig så nere?
Varför tycker han det är tråkigt i skolan? det känns som att det ligger saker bakom som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Kommentarer


Postat av: Micke

kanske är dags för en utvärdering hos BUP, det är inte alls så illa som det låter men som vandrande bokstavskombination med bröder som samtliga också har en och/eller flera vet jag med all säkerhet att det lönar sig ju tidigare man är ute. För mig gjorde kortare avbrott stor skillnad, möjligheten att få gå undan ett par minuter; inte nödvändigtvis länge men säg att på en timme får han en kanske två "bensträckare" på exempelvis fem minuter. Jag gillade belöningar också, i lågstadiet hade jag en liten fyrkant med magnetiska stjärnor, när jag gjort vad jag skulle (Riktigt kortsiktiga mål) säg fem mattetal åt gången så fick jag en stjärna. ex antal när dagen var slut innebar notering i stora veckopengsboken medelst utbetalning på lördag, EAST MONEY! Min mor råkar ha figurerat som kontaktombud för norra norrbottens rörelsehindrade barn och ungdom (rbu) dessa har valt att strida för bokstavsbarn och rörelsehindrades rätt till specialanpassade studier osv så vill du ha en knuff i rätt riktning kan jag alltid fråga mor min vart man börjar :) Varsågod på förhand!

2011-09-19 @ 20:06:04
URL: http://nineninewhine.blogg.se/

Postat av: Mette

Det finns massa pedagogiska strategier man kan prova för barn med koncentrationssvårigheter. Jag har endel material hemma på enkla tips om du vill veta mer? Kramar till dig!



2011-09-19 @ 20:22:56


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: