Laddar inför jul.

Har ni några speciella traditioner under julen?
Förra året var det första gången jag inte firade jul hemma, vi åkte till Åre.
Eftersom skidsemestrar aldrig intresserat mig var det det tråkigaste jag varit med om (kom ihåg att jag var höggravid också).
Okej, att åka hundsläde var bland det coolaste jag gjort, men thats it.
I år ska vi fira jul hemma hos mamma, och även lite hemma hos pappa som vanligt.
Såhär ser min jul ut:
Dagen innan julafton ställer vi ut gröt åt tomten i trädgården och hjälper barnen att rita en karta till deras sovplatser så att han kan lämna ett paket var åt dem till morgonen.
På julaftons morgon hittar barnen sina morgonpaket och tittar efter om tomten varit duktig och ätit upp all gröt, det brukar han ha varit.
Eftersom jag är troende är kyrkan en viktig del för mig under julen, så vi firar alltid mässa på förmiddagen (alla utom Martin i alla fall).
Runt lunch går vi hem till min pappa och äter mat.
Först dem kalla rätterna, sedan dem varma och sedan efterätt (jag brukar dock gör som jag vill, då får jag skäll av min storasyster).
Som många andra svenskar ser vi självklart på Kalle Anka.
Efter Kalle åker vi hem till mamma igen och barnen får öppna resten av sina julklappar.
Inga komplikationer, bara en massa kärlek och mys!
julgran
Förra årets julgran. Vi satte upp den, fixade till den och åkte till Åre. När vi kom hem låg alla julgranskulorna på golvet och alla barr likaså....

elgittar
Martins pepparkaks-elgitarr.

pepparkakshus
Vi testade att göra ett eget pepparkakshus en gång, det gick inte så bra så i fortsättningen köper vi färdiga delar.

pepparkaka
Undrar om pepparkakorna kan föröka sig själva...hästarna i alla fall...

Kommentarer


Postat av: W - ung 3barnsmamma & Fotograf

Jag håller med dig, Julen är också en viktig del här hemma för barnens skull sen är det så himla varmt och mysigt tycker jag, bara älskar julen och dess traditioner :)



jaha =) hur gamla är dom? , hoppas på flicka nästa gång då. jag är dokc jätte nervös för hur det ska gå med 3 småbarn så tätt.

kramar.,

2010-11-10 @ 20:51:04
URL: http://dyrbarkarlek.blogg.se/

Postat av: Mette.

Julen är mysig. Hemma hos mamma o pappa brukade vi alltid duka godisbord och klägranen och äta skinkmacka kvällen innan julafton. På Julafton gick man upp runt 9 och åt frukost, Sen brukade vi åka till våra kusiner/släkt eller dem kom till oss och käkar dopp i grytan kl 12 och dricker kaffe o pratar fram till kalle Anka. (Mina föräldrar kom nämligen fram till att vi barn inte kunde äta något ändå innan vi fått öppna våra julklappar.) Efter kalle öppnar man julklappar, äter julbord och dricker ännu mer kaffe, innan man packar ihop och åker hem runt kl 21 nångång.



Nu ser det ju lite annorlunda ut när man kan bestämma själv. Jag har fortfarande ett litet godisbord jag dukar, Å vi äter skinkmacka kvällen innan. I år när vi ska bort över jul tänkte jag nog klä granen någon dag tidigare så man kan sitta o mysa hemma med den innan jul också. För mig är inte traditionerna så viktiga längre, det är ju svårt när två familjekulturer möts. Bara jag får vara med dom jag tycker om, får äta julbord, dricka glögg och titta på Kalle anka så är jag nöjd.



Längtar till julen nu kom jag fram till när jag skrev det där.



Kram kram

Mette

2010-11-11 @ 11:38:58

Postat av: Anonym

Åhh älskar julen <3

2010-11-12 @ 00:20:26
URL: http://tvminnen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: