Ökad jämställdhet.

Jag är nyss hemkommen från ett samtal med fyra partier (V,MP,C och FP).
Väldigt spännande, det väckte så många känslor.
Temat var jämställdhet och det var väldigt intressant att se hur olika de var i sina argument för ökad jämställdhet i vårt samhälle.

Det som dock etsade sig fast mest i mitt huvud var folkpartiets kandidat.
Först gjorde hon mig väldigt stolt när hon berättade om sin son och hur hon klär honom i rosa och låter honom leka med barbiedockor, så långt var jag med henne.
Men när hon sitter och säger att hon anser att man genom hushållsnära tjänster kan bidra till ökad jämställdheten vill jag bara lägga mig ner och gråta.
Visst, det kanske underlättar för henne som KVINNA, men är det inte ganska troligt att det kommer vara en KVINNA som kommer att uträtta den här tjänsten? (fast hon säger att det lika gärna kan vara en man). Är det inte troligare att det kommer en KVINNA? I dem flesta fallen vågar jag påstå det.
En KVINNA tar över KVINNANS roll och MANNEN går fri från ansvar.
Hon sa också att om alla proriterade sina pengar rätt så skulle ALLA ha råd med denna tjänst. I vilken värld lever den här KVINNAN? Inte i samma värld som jag verkar det som.
Har du en fet plånbok kan du köpa din lycka, my ass.



Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: