Hur tänker/tänkte du...

...när du/ni valde ert/era barns skola?
Jag tycker svaren är lika intressanta varje gång. Vissa har verkligen bra beskrivningar som kan handla om att skolan har inriktningar inom tex musik som gjorde den attraktiv. Men ibland får jag svar som kan handla om att man undvikt skolor med dåligt rykte, rykten som kan handla om att det förekommer mycket mobbning eller rädsla för att ens barn kommer vara en minoritet bland invandrare (som i den här bemärkelsen nämns i negativa toner).

Jag tänker såhär: hur ska man någonsin kunna hitta en skola som lever upp till alla krav man har för hur en bra skola bör vara? Jag tror inte man kan det.

Att lyssna på rykten är ju inte heller bra, att testa sig fram är väl bättre än att tro på allt som andra säger? Alla som känner mig vet att jag är emot mobbning, men det hjälper inte att fly från problemet. Det är både rektor, lärares, föräldrars och elevers ansvar att tillsammans se till att det här inte sker. Att ge upp är FEL. Din insats som förälder kanske kan förändra hela skolan? se möjligheterna!

Den skolan min pojke gick på i värmland har dåligt rykte, men jag är så trött på att höra om det. Hela skolan är inte värdelös, all personal är inte värdelös. Det är när människor ger upp och låter saker fortgå som förändring inte kan ske. Jag är en sådan förälder som säger till när jag upplever att någonting är fel och jag försöker lära mina barn detsamma, och jag hoppas att mycket av det jag pratade med skolan om faktiskt gick in i ena örat och stannade där. Jag gav i alla fall inte upp.
Att inte sätta sina barn på den skolan för att det finns många barn från många olika kulturer gör mig ännu mer förbannad för det handlar enbart om okunskap.

Igår såg jag en artikel från nya wermlandstidningen som min stora pojke fått från sin farmor i helgen, den var just från hans gamla skola. De hade ( i positiv bemärkelse) gjort en artikel om hur de på skolan på fn:dagen tog till vara på alla olika kulturer som finns på deras skola. Det hade varit en stor fest med folkdräkter från många olika delar i världen. Jag stod i köket och började gråta, det var så jäkla fint och jag blev STOLT.

Ta till vara på varandras olikheter och sök kunskap.
Arbeta för förändring.
Fly inte från problemen.

Kommentarer


Postat av: Lisa

Jag har inte valt skola till mina barn utan tagit den som legat närmst och den stora går på den som tillhör vårt rektorsområde. Jag tycker det är bra med en liten "bygdeskola" med 80 elever från F-6. Jag skulle enbart kunna tänka mig att välja skola om mina barn inte får den hjälp/stöd som de har rätt till eller om de blivit utsatta för mobbing, däremot skulle det inte spela någon roll om det är en invandrartät skola bara man får den hjälp man behöver.

2012-02-01 @ 17:56:19
URL: http://www.pegapower.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: