Genus....

....detta (för många) känsliga ämne. Jag diskuterar gladeligen genus med människor. Ett argument jag fått möta ganska mycket senaste tiden är att det inte finns så mycket forskning kring genus och könshierarkier osv om en jämför med forskning kring biologiska könsskillnader och att genusvetenskapen därför är "jävligt önödigt".


Men nu är det ju såhär. För att bedriva forskning behövs det väldigt mycket pengar och det är jättesvårt för de starka människor som ofta förgäves försöker få mer pengar för att bedriva mer forskning kring just området genus. Vet ni varför? jo, jag har nämligen en teori. Människor är livrädda för att det ska forskas mer om det just för att människor är så fasta i könsroller och är rädda för att de kanske ska behöva använda sina hjärnor lite mer för att kunna se på kön ur ett annat perspektiv än det vi är så vana vid.

Nu till exempel kommer det lego för TJEJER. Jodå, äntligen ska alla tjejer få leka med lego också....
*dunkar huvudet i skrivbordet*
Det här är bara ett i raden av alla galna saker jag reagerar på.
Allt annat lego har alltså varit för pojkar? Tjejer har alltid lekt med lego i alla fall.
Hur som haver, konceptet med det här TJEJLEGOT är att det är mer "tjejanpassat". Det är tydligen modemedvetna legotjejer som älskar hästar och smink...

Jag tycker det är konstigt, jag tycker verkligen det, att det ska finnas saker för flickor och vissa för pojkar. Självklart vet ju jag med att vissa föräldrar, även om de inte är intresserade av genusaspekten, som skulle låta sina flickor leka med "pojklego" ändå.
Det som stör mig är att det nu kommer ett TJEJLEGO som bäfester ännu mer det som jag avskyr, att det minsann är skillnad mellan flickor och pojkar (förutom att de har snopp och snippa).


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: