Den stora skolgården.

Ibland är livet upp och ner, hit och dit och lite sisådär.

Eftersom jag inte tänker nämna mer än det om livet just nu tänkte jag informera er om en helt annan sak.

I den förra kursen jag läste fördjupade vi oss en hel del kring området mobbning. Vi pratade mest om mobbningen som sker direkt eller indirekt i skolmiljön.
Det kursen behandlade väldigt lite var området nätmobbning. Häromdagen gick jag med i en grupp på facebook, självklart en seriös grupp där vi faktiskt försöker jobba kring det här området.

Det är väldigt hemska saker som sker på nätet. Barn och ungdomar som kränker (de vuxna kommer inte undan, de är precis lika "bra" på att behandla andra respektlöst) och trakasserar varandra, det är väldigt obehagligt att se.

Jag hoppas ni förstår hur viktigt det är att göra någonting åt det.
De fina änglarna i just den här gruppen försöker hitta ställen där barn och ungdomar håller till på nätet och eftersom vi har märkt att det inte fungerar att diskutera saken med de som faktiskt utövar den är mobbningen har vi i vissa fall bytt taktik.
Vissa filmer på youtube där förövarna filmar när de mobbar och trakasserar har vi lyckats få bort genom att kontakta den/de som lagt upp filmen eller de som från början gjorde den och få dem att ta bort den.
I vissa fall har vi på olika sätt kontaktat föräldrar till minderåriga barn/ungdomar för att de ska få en insyn i vad barnen gör på internet.
Jag själv som förälder hade gärna velat veta om mina barn mobbade någon annan.

Som en i gruppen skrev så är internet en väldigt stor skolgård och mobbning sker lika aktiv (om inte mer?) där.
Om någon av er skulle vilja hjälpa till så kan jag sjävklart hjälpa till att hänvisa er till den här gruppen.

Kommentarer


Postat av: Josefin Moberg

Det här är ett intressant inlägg om hur några bekämpade nätmobbing! Har inte läst mycket på hennes blogg men det jag har läst har varit väldigt vettigt!



http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/emochan-ett-forum-mot-yttrandefrihet-som-premierar-att-kalla-minderariga-for-slynor/



Tycker du skriver om mycket intressanta och viktiga frågor senaste tiden och det är skitbra att du står kvar vid dina åsikter fast andra tycker du är löjlig!

2012-03-18 @ 14:39:17


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: