Trafikvett.

När jag var liten lyssnade jag mycket på Televinken och Anita,
det var ett barnprogram som kom 1964 och skulle lära barn hur man beter sig i trafiken.
Jag och min lillasyster brukade lyssna på kasettband med Televinken på kvällarna när vi skulle sova,
det var väldigt underhållande och man kunde dem utantill.
Med hjälp av Televinken och mina föräldrar har jag lärt mig hur det ska gå till i trafiken.


När jag är ute och går inser jag att alla i den här staden borde ha fått ett kasettband med Televinken när de var små, eftersom de inte verkar förstå vilken livsfara de utsätter sig själva och andra människor för.
Vi har lärt våra barn en fras som de använder jämt när vi åker bil:
"Om man inte kan köra bil ordentligt ska man inte köra bil alls".


Jag tänker inte känna någon jag-måste-ha-körkort-press.
Vissa saker kanske skulle bli lättare om jag har körkort,
men jag trivs med att promenera och åka kommunalt (när bussen inte åker förbi för att min barnvagn inte får plats och jag får vänta 25 minuter på nästa buss),
och min sambo kör bättre än någon annan jag känner.


Ta det lungt i trafiken,
du är inte ensam.


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: