Det där med hur jag firar jul.

(bilden är taget för två år sedan, gran skaffar jag några dagar innan jul)
julgran

Såhär firar jag jul:

Jag julstökar ganska mycket dagarna innan jul, det kommer nog inte bli annorlunda i år eftersom jag går i skolan till precis dagarna innan.
Det rullasköttbullar, görs janssons frestelser, kokas knäck och bakas för fulla muggar.
Dagen före dopparedagen ställer barnen ut gröt till tomten tillsammans med en karta där han ska lämna av julklapparna (vi vill ju inte att han ska gå fel).
På julaftons morgon brukar barnen få öppna lite julklappar, oftast vaknar jag före dem eftersom jag älskar julen och gärna blir uppspelt (för några år sedan vaknade jag klockan fyra och kunde inte sova, så jag slog på fucking åmål och väntade tills barnen vaknade).
När vi ätit gröt (klassiker) till frukost fixar vi till oss och går till kyrkan (min hemförsamling), det är ett måste för mig.
Där sjunger vi sånger, ställer i ordning den stora julkrubban (barnens favorit eftersom alla barn som kommer får hjälpa till) och fikar tillsammans.
Jag går även på midnattsmässan och julottan.


Därefter åker vi och mina syskon till min pappa, det är också tradition, det är så det ska vara.
Pappa lagar världens godaste julmat, på riktigt.
Det värsta med pappa är att han lagar väldigt mycket mat och sedan ska man trycka ner apelsinris på det samtidigt som vi tittar på Kalle Anka klockan 15:00 (det går heller inte att rucka på).
Vi brukaråka hem efter det och titta på Karl-Bertil Jonsson, det absolut inte att ändra på, jag älskar Karl-Bertil och hans skumma föräldrar ("Jag har närt en kommunist vid min barm!")
.

På juldagen brukar alla syskon träffas hemma hos mamma för ännu lite mera julfirande, men nu har hon flyttat till en liten lägenhet så i år ska jag stå för kalaset!
Jag är helt uppspelt redan nu! Det kommer bli hur roligt som helst.
Det kommer bli god mat, julmust, julgran, apelsiner, julklappar åt barnen och syskonbarnen, julklappsbyte för de vuxna, knäck och kolor i mängder, lekar och spel.
Inga nötter kommer in i vårt hem eftersom stora pojken fick världens allergichock för några år sedan.

Nu glömde jag nog massor med saker, men jag tror ni börjar förstå hur jag firar jul!

Hur firar ni jul! jag vill veta!



Kommentarer


Postat av: Lisa

På samma sätt ungefär fast vi skippar kyrkan, pappa och mamma firande.

2011-12-01 @ 10:12:49
URL: http://www.pegapower.bloggplatsen.se

Postat av: Natalie

det är olika varje år men ett måste är julmat & kalle!

2011-12-01 @ 21:00:26
URL: http://hnv.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: